Logo małe top
logo
  • sluchawka
  •  801 06 07 08
Twój koszyk jest pusty
Zalety sprzedającego
dostawa
czas dostawy
24 godziny
zwrot
czas na zwrot
30 dni
negocjuj
możliwość
negocjacji cen
odbiór
odbiór i montaż
w serwisie
Porady fachowca
> Porady fachowca - radialna czy diagonalna?
Porady fachowca - radialna czy diagonalna podstrona

Radialna czy diagonalna?



Każdy rodzaj pojazdów, czy to samochody osobowe, dostawcze, terenowe, ciężarowe oraz maszyn rolniczych i przemysłowych wymagają indywidualnie dobranych właściwości trakcyjnych. Głównym elementem jest tu opona. Wpływa ona na bezpieczeństwo, komfort, oraz oszczędności wynikające z rodzaju i jakości opony którą zastosujemy.
Wśród nowoczesnych gumowych konstrukcji są opony na tereny sypkie, grząskie czy powierzchnie utwardzone do ciągników rolniczych, maszyn przemysłowych, samochodów ciężarowych oraz osobowych z napędem na dwie lub jedną oś, pneumatyczne i superelastyczne. Jednym słowem wybór jest gigantyczny i każdy znajdzie coś odpowiedniego do warunków w których się porusza.
Jednak mimo pogrupowanych produktów w wypadku ciągników i maszyn przemysłowych wybór jest rzeczywiście trudny. Dlatego ważne jest aby poznać różnice między oponami diagonalnymi, a radialnymi.


Opony diagonalne



W 1888 roku John Boyd DUNLOP opatentował gumową oponę dla bicykla, którą wynalazł w roku 1845 Robert William Thomson.
Główną różnicą między oponą radialną, a diagonalną  jest ich budowa. Opona diagonalna składa się z bieżnika (zewnętrzna część opony wchodząca w kontakt z podłożem), osnowy (warstwowo ułożone kordy wzmacniające), opasania (warstwa kordu na obwodzie opony wzmacniająca czoło), stopki (część opony stykająca się z obręczą, wśród opon rolniczych są opony kołnierzowe, uniemożliwiające dotarcie brudu między felgę a oponę). Osnowa opony diagonalnej składa się z kilku warstw ułożonych na przemian kordów w której nitki kordu sięgają do stopek i ich kąt ułożenia jest zmienny i mniejszy od 90° w stosunku do linii środkowej bieżnika. Każda warstwa biegnie w przeciwnym kierunku, tworząc krzyżujący się wzór. Liczba warstw zależy od wielkości i obciążenia, na jakie projektowana jest dana opona.
Do zalet opony diagonalnej zaliczamy prostą konstrukcja, dużą odporność na uszkodzenia mechaniczne. Różnica wynika z różnej budowy osnowy ponieważ w oponach diagonalnych jest ona wielowarstwowa, a dzięki temu mocniejsza.. Opony diagonalne są cichsze niż radialne.

Jej wadami są opory toczenia, które zwiększają zużycie paliwa, odkształcanie czoła bieżnika podczas poruszania się opony z dużą prędkością, co w efekcie daje zmniejszenie powierzchni przylegania czoła bieżnika do nawierzchni. Obniżenie ciśnienia w oponach diagonalnych również powoduje ich odkształcenie, wówczas opona nie przylega do podłoża całą powierzchnią, tylko samymi bokami. Co doprowadza do zmiejszenia styku opony z podłożem, a więc jej poślizg i szybsze zużycie.

Zważywszy na cechy opon diagonalnych, stosuje się je w pojazdach przemysłowych, budowlanych, rolniczych, leśnych, a także w motocyklach crossowych, gdzie taka cecha jak odporność na uszkodzenia mechaniczne jest często najistotniejszym czynnikiem eksploatacyjnym.




Opony radialne



Pierwszą oponę radialną opatentowała firma MICHELIN w 1946 roku.
W przypadku opony radialnej warstwy wzmacniającego oponę kordu ułożone są pod kątem 90 stopni w stosunku do linii centralnej. Dodatkowo pod bieżnikiem umieszcza się kolejne warstwy kordu ułożone ukośnie (pod kątem 15–25 stopni) względem siebie. Osnowa opony radialnej jest ograniczona przez praktycznie nierozciągliwe obwodowe opasanie. Dzięki temu czoło opony radialnej jest sztywniejsze i bardziej odporne na uszkodzenia. Przez to opona radialna jest droższa w produkcji oraz podatniejsza na uszkodzenia boczne, ale zapewnia lepszą przyczepność w stosunku do opony diagonalnej. Opony radialne są trwalsze o około 30 %,  lepsza przyczepność powoduje wolniejsze ścieranie się bieżnika. Wzmocnione czoło pozwala na stosowanie mniejszego ciśnienia w oponach bez obawy o odkształcenie.
Bieżnik jest sztywny, a boki opony elastyczne dzięki temu bieżnik przylega całą szerokością nawet przy dużych prędkościach, informacja istotniejsza dla kierowców samochodów niż operatorów maszyn rolniczych, jednak ta elestyczność opony radialnej wpływa również na precyzję poruszania czy manewrowania, bo brak tzw podskakiwania opony. Jenym słowem opona radialne mają mniejszy opór toczenia, a zatem ograniczają zużycie paliwa.



Top
© Comarch SA 2014. All rights reserved Powered by Comarch ERP e-Sklep ®